Berljivost vsebine – sedem nasvetov
Berljivost vsebine – kaj je to in kako narediti svojo vsebino lažjo za branje
Vsebina, ki se ne prebere, je neuporabna. Nauči se ustvariti vsebino, ki jo bo tvoje občinstvo bralo. in ne le preletelo.
Vsebina, ki ni berljiva, je neuporabna.
Kako ustvarjaš vsebino, ki jo bo tvoje občinstvo bralo (in ne le preletelo).
To zveni lahko zelo preprosto. Včasih že smešno preprosto in se temu daje malo pozornosti.
Berljivost je velik dejavnik, ki določa:
- kdo ustvarja
- kdo se ukvarja s tvojo vsebino
- kolikšno vrednost ima vsebina
- ali bo ponovno prebrana
Torej: kaj je berljivost vsebine, kako se meri in kako lahko olajšaš branje vsebine?
V tem zapisu najdeš pomembna navodila za pisanje berljivih vsebin.
Kaj je berljivost vsebine?
Berljivost vsebine meri, kako enostavno je tvoja vsebina berljiva za občinstvo.
Berljiva vsebina je jasna in razumljiva
Po drugi strani opa je slabo berljiva vsebina, težko razumljiva, nejasna in težko jo preletimo.
Morda je glavna razlika med berljivo in neberljivo vsebino v tem, koliko vrednosti lahko bralec odnese od prebranega. Berljiva vsebina učinkovito posreduje informacije. Bralec izve nekaj novega in/ali reši problem.
Neberljiva vsebina pa tega ne zmore – bralec se iz nje ne nauči ničesar.
Kako meriti berljivost vsebine?
Berljivost vsebine je objektivna in subjektivna, Temelji na ravni branja in inteligenci posameznika, vendar je tudi merljiva na podlagi naslednjega:
- Izbira besed in besedišča, ki ga uporabljaš v vsebini
- Kako pogosto uporabljaš neobičajne besede (preveč strokovne, kratice ali podobno)
- Struktura in dolžina odstavkov
Obstaja veliko testov berljivosti, ki merijo tvojo vsebino glede na zgornje dejavnike.
Tukaj je nekaj najpogostejših testov:
Formula Flesch-Kinkaid
Verjetno najbolj znana formula berljivosti, Pregleduje razmerje med besedami in stavki,
Orodja, ki so ti še na voljo so:
Microsoft Word, Hemingway Editor, Readable in ProWritingAid.
V programu Microsoft Word se statistika berljivosti prikaže, ko zaženete preverjanje črkovanja in slovnice.
Osebno najraje priporočam Hemingway editor, pa tudi Microsoft Word je zelo priročen.
Leksilni okvir za branje
Drug dobro znan sistem merjenja berljivosti, ki se uporablja predvsem v šolah, je Lexile Framework. Ima dva dela:
- Merjenje besedila na podlagi pogostosti besed in povprečne dolžine stavka.
- Merjenje ravni branja osebe.
Čas je, da izboljšaš svojo vsebino. Tukaj je 7 nasvetov, ki ti bodo pri tem pomagali
7 Nasvetov za boljšo berljivost
1. Skrajšaj stavke
Krajši stavki so preprostejši. Zato jih je enostavno brati.
Medtem pa daljši stavki običajno vsebujejo več kot eno misel ali idejo. Če svoje stavke napolniš z neštteo informacijami, bodo imelo bralci težave.
Zato skrajšaj stavke. Če si nagnjen/a k pisanju dolgih, poskusi najprej z osnutkom, ki ga nato preurediš.
NASVET: Orodje, kot je Hemingway Editor, samodejno osvetli dolge stavke, tako da ti jih ni potrebno iskati.
2. Razčleni in skrajšaj odstavke
Medtem ko krajšaš stavke, skrajšaj tudi te odstavke.
Odstavki za objavo na spletnem mestu ne sme vsebovati več kot 3 stavke.
Dolg in gost odstavek je zastrašujoč. Bralec se ga bo izognil. Tak način pisanja pa je odlična stvar za pisanje romanov – obupna pa za spletni blog.
Nič ne ubije bolj kot masa strjenega besedila.
Dobro pravilo za razčlenjevanje odstavkov: en odstavek = ena misel ali ideja . Takoj ko preideš na naslednjo misel, pojdi na nov odstavek.
Ne pozabi: tipka “enter” (ali “return”) je tvoj prijatelj.
3. Premešaj svoje izbire besed
Ponavljanje istih besed v vsebini je dolgočasno za branje. Da ne omenjam, izgleda kot nabijanje ključnih besed.
Ali je “dolgočasno brati” isto kot “težko brati”? Ne ravno. Ampak je blizu.
Upoštevaj, da ljudje, ki jim je tvoja vsebina dolgočasna, verjetno ne bodo dolgo vztrajali na tej vsebini. Še manj pa je verjetno, da bodo zapis prebrali do konca.
Zato lahko mešanje ali zamenjave besed s sopomenkami izboljša berljivost, poživi stavke in jih naredi privlačnejše.
4. Uporabi sezname
Seznami so najboljši prijatelj bralca, ki vsebino najprej samo preleti.
Zato, ko te zamika napisati dolg zapis elementov, ločenih le z vejico, ga spremeni v seznam. Oznake sl lahko pikice, kljukice ali podobno.
Isto tehniko lahko uporabiš tudi za:
- Korake po zaporedju
- Skupine povezanih predmetov, idej ali nasvetov
- Posamezne točke v dolgem odstavku
- Informacije, ki jih želiš poudariti ali ločiti od glavnega dela besedila.
Opaziš, kako so posamezne ideje lepo razporejene v seznam?
5. Bralcem daj smerokaze
Vsebina lahko vsebuje tudi smerokaze, ki bralcu kažejo smer. Naslov je glavni del. Pod njim pa naj bodo podnaslovi opremljeni z uvodom v svoje razdelku.
Nikoli ni odveč tudi pravilna izbira krepko poudarjenih besed, idej ali besednih zvez, na katere mora biti bralec še posebej pozoren. Tu je še ena od idej za kažipot – Kako napisati daljšo vsebino
6. Izogibaj se žargonu
»Naš cilj je bil privabiti več prometa na ciljno stran in na koncu pridobiti donosnost naložbe s prijavami.«
Ali razumeš ta stavek? Če si tržnik, ga morda razumeš. Če nisi, pa ti ta stavek ne pove veliko. Zdi se mi, da boš kaj kmalu odnehal/a z branjem preostalega dela zapisa.
To je “insajderski” jezik, ki ga razumejo le tisti, ki delajo v isti niši ali panogi. Za vse druge pa žal ni razumljiva.
7. Formatiraj svoje strani z veliko praznega prostora
Odgovornost za to lahko nosi oblikovalec tvojega spletnega mesta, vendar to lahko narediš tudi sam/a.
Poskrbi, da je med tekstom več belega prostora. To je moč belega prostora (The power of White Space ) v tvojem spletnem mestu. Ta prazen prostor da dihati, olajša branje in daje možnost počitka. V nasprotnem primeru bo zapis izgledal stlačen in natlačen – spletna stran ima neomejeno veliko prostora – izkoristi to.
In za konec –
Preveri zapis tako, da ga prebereš naglas
Verjamem, da je to najtežja stvar. Prebrati na glas nekaj, kar si ustvaril/a? Ni enostavno, kaj ne.
Kljub temu pa je to zelo koristno, čeprav se zdi neumno.
Ko bereš na glas;
- Lahko se spotakneš ob napake in zapletene stavke
- Opaziš zdolgočasene odstavke
- Zagledaš zapletene ali ponavljajoče se besede
- Drsiš preko zapisa in najdeš boljše možnosti oblikovanja.
Berljivost je, kot vidiš, velika stvar.
Ko bo tvoja vsebina berljiva, bo tvoje občinstvo redni gost spletnega dnevnika. Ljudje bodo lažje prišli do informacij, ki jih potrebujejo.
Zato ustvarjaj zapise, ki na bralcu prijazen, berljiv način podajajo informacije. Ker jih potrebujejo, jih iščejo. zakaj jih ne bi našli ravno v tvojem spletnem mestu?
In mimogrede – vem, da se ti to zdi občutno preveč zamudno opravilo. Ti bom kar prikimala. Res traja, preden nastane dober članek. Morda se ti zdi nepotrebna izguba časa ali pa … Kakorkoli že, če je tako, klikni spodaj in se poveži z mano.
Skupaj najdeva način, ko bodo tvoji zapisi povsem OK in ti boš imel/dovolj časa za vse druge zadeva. Ni potrebe, da si za vse “one mane band”
Poveži se z mano